Úvod Magazín

Magazín

Běhání od A do Z

  ANTILOPA  

....chytit antilopu? Vyjímečná je schopnost lidí dlouho a vytrvale běžet. Je spousta zvířat, která na krátké vzdálenosti hladce porazí i nejlepší sprintery. Na dlouhou trať ale nemají lidé konkurenci. Žádný živočich nedokáže uběhnout čtyřicet kilometrů za dvě hodiny. Je to možná právě schopnost běžet a uštvat kořist, která odlišila naše předky od ostatních druhů. Jinak řečeno, běhu vděčíme za to, že jsme lidi.

B   BOTY

Nejdražší modely nemusí být ty nejlepší. Podle průzkumu mají běžci s botami dražšími než 95 dolarů dvojnásobnou pravděpodobnost zranění než ti, kteří mají boty za 40 dolarů a méně.

CAPALBO

Tradici Pražského mezinárodního maratonu založil italský podnikatel Carlo Capalbo. Běhá se od roku 1995. Capalbo, který od počátku devadesátých let žije v Praze, objevil v Češích vášeň pro městské běhy. Dnes patří Pražský mezinárodní maraton k nejlépe hodnoceným a nejvyhledávanějším v Evropě.

DVĚ HODINY

To je současná hranice pro nejlepší maratonský čas. Experti se shodují na tom, že uběhnout 42 190 metrů je možné v kratším čase. V září 2014 uběhl keňský běžec Dennis Kimetto maraton v dosud nejrychlejším čase 2:02:57. Zatím však rekordy na kratších tratích (včetně půlmaratonu) nenasvědčují, že by se maraton pod dvě hodiny mohl podařit. O to větší je snaha, která přitahuje sponzory.  Firma Nike pro překonání rekordu vyrobila běžeckou botu s pružinkou v podrážce. Její hlavní konkurent, společnost Adidas, má také vlastní "dvouhodinovou" botu.

E  ENDORFINY

Magická substance dodávající běžcům radost a štěstí. Přírodní opiát podobný morfinu, který se jako hormon tvoří v mozku. Jeho uvolňování do krve se pojí s úlevou a pocity štěstí, běžcům pomáhá překonat bolet či únavu. Většinou vyvolává příjemné pocity, proto se běžci cítí uvolněně a spokojeně. Někdy se tomu říká "běžecký doping". Běh působí jako protilék na špatnou náladu, stres a do určité míry i deprese.

F  FEMINISTKY

I v běhu ženy bojovaly za rovnoprávnost. Převažovaly názory, že běh na dlouhé vzdálenosti je pro ženské tělo příliš náročný. Až v roce 1984 běžely ženy na olympijských hrách poprvé maraton. Ani feministky ale nemohou popřít, že ženy běhají pomaleji. Důvody jsou čistě fyziologické.Muži mají více svalové hmoty,větší kapacitu plic a větší srdce a plíce.

GPS

Jestli nějaká technologie opravdu změnila běhání,pak je to GPS. Satelitní navigační systém se budoval od počátku sedmdesátých let a plně funkční je od roku 1995.Od roku 2000 začíná boom běžeckých hodinek.Měření a sdílení běžeckých dat napomohl nástup chytrých telefonů s aplikacemi a následně i chytrých hodinek.

HŮLKY

Chůze s hůlkami neboli "nordic walking" je mimo severské země módní posledních deset let.Disciplína vznikla jako letní trénink pro běžce na lyžích.Používat se dají i při běhu."Nordic running" nabízí běžcům lepší stabilitu v terénu a slibuje menší zátěž pro klouby, záda či achilovky.

INDIVIDUALISMUS

Běh je individuálním sportem, mnoho lidí přitahuje právě proto, že jim umožňuje strávit čas se sebou samými. Běháme i proto, abychom si vyčistili hlavu a přišli na jiné myšlenky.

JÍDELNÍČEK

Jíst správně je pro běžce malá alchymie. Karbohydráty jsou důležitější než bílkoviny a tuky. Znamená to jíst například k snídani ovesnou kaši s jogurtem a ovocem, k obědu těstoviny a k večeři kuře. Ale hodně dietologů říká, že běžec má jíst to, co má rád. Důležité je dodat tělu dost energie, a to i při závodu. Oblíbeným "dodavatelem" kalorií je při maratonu banán či energetická tyčinka. Kdo začne běhat proto, aby zhubl, na to jde špatně. Většina běžců je hubených proto, aby se ji dobře běhalo.

K  KOJENÍ

Běhat se dá v těhotenství, dokonce i velmi pokročilém. Nic nebrání ani běhu po porodu, po šestinedělí. Problémem může být kojení. Ukázalo se, že mléko běžkyň kojících po tréninku, dětem nechutná. Při svalové zátěži se vytváří kyselina mléčná a ta způsobuje, že kojenecké mléko má nakyslou chuť. 

LACINÝ  SPORT

Běhání takovou pověst má. Ve srovnání se sporty jako golf, tenis nebo lyžování, kde platíme za drahé náčiní a doplňky. Ušetříte za pronájmy prostor, trenéra a další náklady.

M  McDOUGAL

Novinář Christopher McDougall napsal asi nejslavnější knížku o běhání Zrozen k běhu. Popisuje, jak se k běhu staví členové kmene Tarahumarů v severním Mexiku. Kniha se stala bestsellerem a inspirovala mnoho lidí k tomu, aby začali běhat. Je zde citováno tarahumarské přísloví: "Člověk nepřestane běhat, protože by byl starý, ale zestárne, protože přestal běhat."

N  Nemoci

Sportování a lepší fyzická kondice podporují imunitu. Studie ukazují, že pravidelné běhání (20 až 30 kilometrů týdně) výrazně snižuje riziko nachlazení a respiračních nemocí.

O  OBTÍŽE

Ví se, že běh může přinášet vyčerpání, křeče, puchýře a žaludeční potíže. Zvlášť u dlouhých běhů si každý ty "svoje" obtíže musí objevit sám. Například muži někdy až při běhu na dlouhou vzdálenost zjistí, že i oni mají bradavky. To když si je do krve rozedřou o tričko. Doporučuje se dopředu přelepit leukoplastí.

P  PÁS

Anglicky treadmill. Alterntiva pro trénink, když je venku špatné počasí. Při běhu na pásu můžete sledovat televizi, číst nebo pracovat. Spotřebujete však o 10 až 20 procent méně energie než při běhu venku. Důvodem je odpor vzduchu a terén. Na pásu uběhl Miloš Škorpil v roce 2007 v Praze první maraton v knihkupectví. Pásy jsou nejlépe prodávaným fitness zařízením na světě.

RASISMUS

Tady jsme na tenkém ledě. Je ale pravda, že ve dvou sportech dominují černí atleti: v basketbalu a ve vytrvalostním běhu. Od šedesátých let jsou nejlepší běžci z Keni, většinou z kmene Kalendžidů. Důvodem jsou genetika, kultura a motivace. Kalendžidové žíjí a trénují ve vyšší nadmořské výšce. Běh byl v zemi bez infrastruktury hlavním způsobem dopravy. Od roku 1964, kdy Wilson Kiprugut získal bronz na olympiádě v Tokiu, zjistili kenští běžci, že běháním se dá vydělat hodně peněz. Finanční odměna za vítězství může jejich rodinám změnit celý život.

ŠKORPIL

Zakladatel běžecké školy a autor několika knížek Miloš Škorpil "rozběhal" v posledních patnácti letech asi nejvíc Čechů.

T  TALENT

Co se týče běhánní, existuje představa, že "to může dělat každý". Ano, vyběhnout určitě, ale neznamená to, že každý může uběhnout maraton. Podle průzkumů pětině lidí chybí "maratonské geny". Úspěch v běhu se odvíjí od schopnosti překonávat bolest. Keňané jsou tak úspěšní maratonci, protože mají snížený práh bolesti. Koneckonců i Emil Zátopek říkal slavnou větu: "Když nemůžeš, tak přidej!"

VŮLE

Není všemocná a do cíle vás "nedonese". Ale zároveň by to bez ní nešlo. Maraton dokončí v čase 3 hodiny a 59 minut mnohonásobně víc běžců než minutu po čtvrté hodině. Má to jediný důvod. Když běžci mají šanci doběhnout v limitu, objeví v sobě poslední zbytky energie a přidají. Také je mnohem víc závodníků, jejichž věk končí číslicí 9. Má to jednoduchý psychologický důvod: lidé si před oslavou kulatin chtějí dokázat, že nepatří do starého železa.

W GEORGE W. BUSH

Bývalý americký prezident je jedním ze známých lidí, kteří uběhli maraton, a to ve slušném čase (3:44).